Графік роботи
Тури
Статті

Антична Туреччина Звіт про похід

Відразу хочу сказати, що продовження Лікійської стежки, тобто її частина від Фініке до Каша, абсолютно не схожа на попередній класичний маршрут Лікійкою. Сказати про те, що ця частина маршруту чимось гірше чи краще на відміну від популярного, ні – вона зовсім інша. Таке враження, що йдеш не новою ділянкою все тієї ж стежки, а ніби перенісся, кудись в інший гірську систему.

З групою ми зустрілися в аеропорту Анталії і, діставшись до отогару (автовокзалу), поїхали до міста Фініке, де починався наш похід. Оскільки всі були втомлені після авіаперельотів та інших труднощів дороги в Туреччину, то для такого випадку за програмою був передбачений розвантажувальний день. Жодних піших переходів, тільки відпочинок.

Зупинитися з наметами у Фініке, далеко від людей, не вийде ніяк. Зате, в наявності величезний пляж. На жаль, уздовж усього пляжу йде шосе, через це не особливо затишно. Проте, для нас, втомлених після дороги та зимової погоди вдома – це було саме те. Деякі все ж знайшли сили і пішли прогулятися містом. Фініке залишає найприємніше враження: чудовий парк, багато магазинчиків, базар, причал з яхтами – чудове курортне містечко. Дуже компактне, чисте та душевне, так би мовити.

21.04.2013. Похід до Белосу

Отже, розпочався перший день справжнього походу. Зранку до нас приєдналася ще одна учасниця – Марина, і ми вирушили в дорогу. Маркування відмінно веде через місто, проте іноді може заводити у тупикові двори або просто зникати. Після кільця тримайтеся головної дороги і стежте за електричними стовпами – так ви перетнете місто і опинитеся на ґрунтовці, по якій ми далі набирали висоту, відійшовши трохи від маркованої стежки.

З питною водою на всьому маршруті складно, але не катастрофічно. Її можна знайти в старих кам’яних колодязях, які зустрічаються біля доріг, або просто в лісі. Проте вода каламутна, і пити її сирою я не рекомендую. Запасайтеся питною водою на цілий ходовий день.

Минаючи кілька вирубок лісу, ми вийшли на гарну галявину, де побачили перші на нашому маршруті залишки лікійських будівель. У пошуках води я знайшов трьох турків із величезними рушницями. Полювання взагалі дуже популярне хобі в Туреччині, і всі гори тут просто встелені всілякими гільзами. Полюють, в основному, на птахів та кабанів. Після моєї прохання не пристрелити нас випадково, турки зі сміхом продовжили стрілянину в протилежному напрямку. Гуркіт стояв такий, що всі тварини в радіусі кількох кілометрів у жаху розбіглися.

Далі стежка проходила вздовж дуже красивих, квітучих схилів гір. Ми йшли в хмарі, було прохолодно і легко, внизу проглядалася гладь Середземного моря. За день ми набрали 900 метрів висоти і зупинилися на ночівлю в руїнах античного міста Белос. Тут залишилося багато різних фундаментів, кілька лікійських саркофагів, і відкривався шикарний вид на місто Демре, що розкинулося внизу, та море. Води тут вдосталь, оскільки збереглося кілька давніх колодязів, дбайливо прикритих дошками, щоб туди ніхто не впав.

22.04.2013. Вища частина походу і спуск до Алакіліше

Сьогодні нас чекав найдовший перехід за весь похід (близько 23 км), нам належало перейти через все плато Карліоз-Тепе і спуститися до руїн давньої церкви Алакіліше. З погодою знову пощастило, сонечко майже не показувалося, і ми досить швидко долали відстані. Пейзажі навколо змінилися, з набором висоти місцями з’явився сніг, почалася зона кедрових лісів. Регулярно траплялися колодязі з водою.

Найважчим був спуск із плато, крутим схилом і сипухою. Тут часто втрачається стежка, насамперед через те, що види тут дуже гарні, і часто можна просто пропустити маркування. На рівну поверхню ми спустилися, коли вже сутеніло. Стежка проходила через стоянку пастухів, де ми попрактикувалися у турецькій мові з місцевим хлопчиком-пастухом. Намет ставили вже в темряві, посеред залишків церкви. Попередню ніч ми провели в некрополі, цю – у зруйнованій церкві – що ж буде далі.

23.04.2013. Античне місто Міра і знайомство з Адріаке

Прокинулися і просто не повірили очам, в якому красивому місці стоїмо. Церква Святого Гавриїла була побудована тут ще в VI столітті. Зараз від неї залишилося кілька стін, античні колони і старий колодязь, воду з якого ми брали для приготування їжі.

Сьогодні сонце пекло вже на повну силу. Ми спускалися з гір дуже гарною стежкою. Минаючи маленькі села Белорен та Зейтін, вийшли до тепличного раю – міста Демре. Тут знову зіткнулися з надзвичайною гостинністю турків. Щойно ми вийшли на асфальт і сіли перевзутися, як маленька дівчина винесла нам домашніх печеньок, мабуть, ми виглядали дуже втомленими.

Пройшовши близько 2 кілометрів асфальтом, ми увійшли до міста і прийшли до залишків лікійського міста Міра. Вхід сюди платний – 15 лір. Тут чудово зберігся амфітеатр і багато скельних гробниць. У Демре також знаходиться знаменита церква Святого Миколая, але до неї ми повернемося пізніше. Не виявивши прийнятного місця для табору в межах Міри, ми вирішили найняти машину (30 лір) і переїхати на пляж Адріаке, тим самим оминути завтрашній перехід асфальтом через Демре до моря.

І ось, ми стоїмо на березі моря, на чудовому пляжі Адріаке. Це справді райське місце, просто «Чиралі» цього походу. Ті, хто ходили першою Лікійською стежкою мене зрозуміють. Піщаний пляж, в одному кінці якого стоїть маленький ресторанчик, а на протилежному кінці – в море впадає надзвичайної чистоти прісна річка Чалпан. Мені здається, що у всій Туреччині склалося так, що в кожній бухточці або іншому затишному місці є свій нероба. Не винятком став і пляж в Адріаке. Тут ми познайомилися з двома цікавими та приємними турками Юсуфом та Фішерменом (рибаком). Фішермен вже кілька років живе в поліетиленовому будинку просто на пляжі і займається риболовлею.

24.04.2013. Халява на Яхті або як треба ходити у похід.

Переночувавши у цьому раю, з самого ранку всі опинилися в морі. Яке задоволення було плавати в прохолодному синьому морі після кількох днів походу горами. З пляжу відкривався вид на острів Кекова і безліч невисоких гір, які нам належало пройти у наступні дні.

Проте численні прогулянкові яхти на морі спокусили нас, і ми вирішили наш сьогоднішній день не пройти, а проплисти на човні. І ніхто не пошкодував про таке рішення. Маленька яхта, яку ми орендували за 150 лір, мчала смарагдовими хвилями вздовж надзвичайно гарних скель та бухточок. Капітан показав нам ще одну давню церкву на одному з островів у морі, а також зупинився біля Піратського гроту. І ось ми всі вже в морі пливемо в цю величезну печеру в скелі. Усередині вода здавалася прохолоднішою, і від звуків хвиль, що вдаряються десь у глибині скель, ставало моторошно.

На кораблику ми припливли до потопаючого міста Сімена. Це античне містечко було раніше на суші, але через тектонічні зрушення його частина трохи занурилася в море. Головною визначною пам’яткою Сімена є лікійський саркофаг, що стоїть посеред води біля берега.

Пообідавши в одній із місцевих кав’ярень, ми вирушили до фортеці, що височіє над Сіменою. Вхід туди платний – 8 лір. За фортецею на вершині скельного хребта розкинувся грецький некрополь із безліччю саркофагів. Дивовижне видовище.

Далі дорогою ми пішли до містечка Учагіз, яке теж на березі моря. Місць для стоянки тут дуже мало, зручним для цих цілей є галявина перед самим входом до містечка. Води тут немає, тому треба ходити з порожньою тарою в селище та набирати її у людей. Також є спуск до моря, де можна чудово поплавати. Учагіз дуже маленьке містечко, але тут є ресторанчики і навіть хороший супермаркет.

25.04.2013. Спекотна дорога в Апперлає

Через спеку в останні дні було вирішено виходити раніше, але при цьому робити обідню сієсту з 12:00 до 15:00 дня. Стежка сьогодні була нескладною, дуже незначні перепади висот. Спочатку йшли вздовж самого моря, а потім заглибилися у суху гірську долину з вогненно-червоною землею. Було враження, що ми у справжній савані. Тільки замість слонів і зебр траплялися тільки туристи та корови.

Після сієсти дісталися бухти, де стояло 2 причали та маленька кав’ярня. Тут можна поповнити запаси води та випити чаю. Зовсім недалеко звідси вже була наша сьогоднішня мета – бухта Аперлає. Тут стоїть гарно зроблений кемпінг. Тут можна поставити намет безкоштовно, зате все інше буде за гроші. Господар, побачивши нас, відкачав насосом всю воду з джерела біля кемпінгу і без грошей не захотів дати навіть технічної води. Питна вода у нього по 3 ліри за півтора літра.

Але зовсім недалеко є ще один старий колодязь, вода там цілком придатна для пиття після кип’ятіння. Щоправда, її не так просто дістати з колодязя, але мінімум кмітливості, і вода у вас у руках. Також у бухті прямо на пляжі стоять старі лікійські саркофаги. Місце для табору – просто казкове.

26.04.2013. Апполонія та Лікійська стежка

Зранку раніше ми вирушили до чергового грецького міста Апполонія. Він знаходиться на горі, далеко від моря. Поступово набираючи висоту, ми милувалися яскравою зеленню навколишніх гір. Сієста застала нас у самого античного міста, у результаті після обіду всі розійшлися оглядати цей пам’ятник лікійської культури. Апполонія дійсно вражає своїми розмірами та збереженістю артефактів. Проте, все одно, скрізь запустіння. Турки абсолютно не доглядають за такими спорудами. Можливо, це через те, що тут на кожному кроці такі пам’ятники давнини.

Потішив також вид на найвищу точку тутешніх гір – Алака Даг. Далі ми знову почали спуск до моря. Ночували на маленькому пляжі, безпосередньо на якому, на жаль, немає води. За водою треба трохи піднятися дорогою до маленького господарства. Там живе дід та баба, а біля будинку стоїть великий кам’яний резервуар з водою. Вид із їхньої фазенди відкривається просто чудовий.

У самого берега, під каменем нами була виявлена ​​справжня морена. Такої небезпечної та страшної рибини на волі мені раніше не доводилося зустрічати. Сьогодні був просто незабутній місячний вечір…

26.04.2013. Ліман-Агзі та Середземне море

Далі наш шлях проходив, переважно, вздовж моря. Пробираючись по скелястому узбережжю, ми оглядали гарні бухти та гроти з блакитною або небесно-синьою водою, які так манили кинути рюкзаки та насолодитися пляжним відпочинком. Ближче до обіду ми пройшли через маленький хутірець, де місцеві продавали дуже смачний домашній айран, і там, вже за усталеною традицією, прилягли подрімати в тіні дерев, поки не спаде спека.

До вечора дісталися до пляжу Ліман Агзі. Дуже гарне місце, але, на жаль, повністю цивілізоване. Пляж практично являє собою набережну з ресторанчиків. Але море там приголомшливе. Тут дуже багато цікавих риб. Нами навіть був помічений восьминіг, якого хвилею прибило до берега. З протилежного боку бухти височіли гори, біля підніжжя яких лежало місто Каш. Між Ліман Агзі та Кашем курсувала човен.

З власником одного ресторану домовилися про те, що заночуємо прямо на їхньому пляжі, в одній із терас. Вечір був дуже веселий, спати ми лягли без наметів, і зі спальника можна було милуватися зірками та слухати звуки моря.

27.04.2013. Каш – лікійська Ялта

По берегу швидко дісталися до Каша. Це містечко, що нагадує кримську Ялту, дуже популярне серед німців. Тут є залишки стародавнього міста Антіфеллос, а саме – старий амфітеатр і кілька саркофагів. Для себе в Каші ми відкрили чудовий приватний пляж, на який потрапили абсолютно випадково і безкоштовно.

У зв’язку з тим, що один день нашого походу ми зекономили, переїхавши машиною з Міри в Адріаке, у запасі у нас все ще був денний запас. Іти до міста Феллоса якось уже зовсім не хотілося, і було вирішено, повернутися на автобусі в Адріаке, адже там було так

І ось увечері, ми вже сидимо біля багаття в гирлі річки Чалпан і милуємося місячною доріжкою на морі. В Адріаке ми зустріли наших місцевих турецьких друзів Фішермена та Юсуфа. Рибалка приготував нам дуже смачну рибу, приготовану на багатті. Так смачно не поїси ні в одному ресторані.

28.04.2013. Відпочинок в Аперлає. Справжній рай на річці Чалпан

Як завжди, у групі знайшлися непосиди, для яких лежати на пляжі, це занадто нудно. Було вирішено піти в невелику радіалку до ще одних залишків античної культури – некрополю Сюра, а також пройтися до лазень Клеопатри, які знаходилися біля витоків річки Чалпан. Данило поплив з Фішерменом перевіряти його мережі на річці, адже ввечері ми знову хотіли закотити рибний пір.

Підйом у Сюра не дуже цікавий, стежка набирає висоту типовим лікійським рідколіссям, проходить біля теплиць і виходить на трасу. Пройшовши трохи дорогою, приходимо до Сюра. Тут є залишки лікійських саркофагів, а також відкривається чудовий вид на долину річки Чалпан. Річка досить повноводна, але довжина її русла 2-3 км – не більше!!! Річ у тім, що вона просто витікає зі скель місцевих гір. Береться просто нізвідки. Вода в річці має домішки сірководню, тому дуже корисна для шкіри. Береги поросли очеретом і це справжній рай для птахів. Біля руїн лазень Клеопатри знаходиться також давній храм Аполлона. І все це на дуже невеликій ділянці простору.

Другу половину дня ми провели на морі, а хтось з’їздив на велосипеді наших друзів до Демре. Ну а ввечері нас чекала на вечерю риба – спіймана вранці у річці.

29.04.2013. Церква святого Миколая та дорога додому

Сьогодні наш похід по Лікійській стежці закінчувався. Але нас ще чекав візит до церкви святого Миколая в центрі Демре. Вхід до церкви – 15 лір. Тут дуже багато народу, скрізь сувенірні крамниці. А взагалі, місце дуже цікаве, адже саме тут жив святий Миколай, якого так люблять дітлахи.

Після церкви ми вирушили на долмуше (маршрутка) до Анталії. Більшість групи залишалася зі мною ще на один похід у Туреччині, нас чекала неймовірна Каппадокія. Наостанок хочу сказати, що цей маршрут перевершив мої очікування, і я раджу всім, хто закоханий у природу Туреччини, обов’язково пройтися цими місцями. Вони справді чарівні.