Графік роботи
Тури
Статті

Звіт про похід в Норвегії

Ось з криками чудовиських глумлень,

Наче сатана на вогняному коні,

Пер Гюнт летів на бішеному олені

По найнеприступнішій крутизні. (Микола Гумільов)

Якщо і є рай на Землі, то це Норвегія. Це переконання ховалося в моєму розумі протягом багатьох років. Бажання побачити цю холодну, таємничу, невимовно красиву і величну країну швидко перетворилося в ідею фікс. Причому найменше мене цікавили міста з їхньою архітектурою, музеями, людьми. Відео та фотографії норвезьких гір та фіордів викликали в мене просто божевільні емоції. До великого щастя, цю давню мрію вдалося реалізувати цього року. Ну що, квитки куплені, віза оформлена, рюкзак зібраний. В дорогу…

День перший:

Осло. До столиці Норвегії я прилетіла з Варшави. Не обійшлося без дрібних та неприємних пригод (ну не виходить у мене, щоб усе було гладко і спокійно. Хоча в цьому також є свої плюси). Мені пощастило, і я з Варшави летіла одним рейсом з нашим інструктором Романом. Для мене, як людини, здатної заблукати між трьома будинками (не соснами), так було набагато спокійніше. У аеропорт Rygge ми прилетіли близько 11 ранку. Далі автобусом ми дісталися до вокзалу в Осло. Дорога зайняла трохи більше години. За цей час я встигла трохи насолодитися захоплюючими видами з вікна, симпатичними селами, оточеними високими парканами, та величезною кількістю довгих тунелів. Зустрітися з усіма учасниками групи ми повинні були на Ekeberg camping, до якого від вокзалу досить близько. Хвилин 15 на автобусі або 40-50 пішки. Але втомившись після довгої дороги та безсонної ночі, вирішили поїхати на автобусі. По дорозі подумалося: а дороги-то в Осло могли бути й краще :).

До цих пір я ніколи не зупинялася в кемпінгах. Добравшись до цього, відразу ж здивувало величезне кількість трейлерів і трохи менше – наметів. Так… Норвежці явно люблять подорожувати. Хоч з того місця і мав відкритися вид на весь місто, але, на жаль, дерева його загороджували. А за ними – дорога, по якій час від часу гриміли автомобілі та мотоцикли.

Протягом дня зібралася вся група з 19 осіб та двох інструкторів. Більшість вирішила ввечері вирушити в центр Осло. І я серед них. Дивне місто. Дивні будівлі, – подумалося мені, дивлячись на футуристичні хмарочоси. Радості туристів не було меж, коли ми вийшли на переулок, повністю заставлений скульптурами велосипедів. Як не скористатися, не видертися на ці велики та не сфотографуватися? А далі – будівля Норвезької національної опери та балету Operahuset. Відкрита в 2008 році. Величезна – понад 38 500 квадратних метрів, біла і дуже замисловата. У 2009 році Норвезька опера була визнана кращою сучасною будівлею Європи.

Прогулялися по набережній, пройшлись по милим маленьким вуличкам з красивими будиночками, полюбувалися на гусей, сфотографували кораблі… Чудова прогулянка вийшла. Була п’ятниця, і жителі міста наповнили всі місцеві ресторанчики – то й діло, випиваючи вино або пиво, щебетали на своїй мові…

Вже в таборі нас чекала новина: двом нашим спутникам доведеться затриматися в Осло. У однієї – загубили багаж в аеропорту, а інший – взяв з собою в похід 2 пари кедів, і жодної дійсно підходящої пари взуття. З ними залишиться другий інструктор Юрій. Але хлопці зможуть нас наздогнати вже в горах.

День другий:

Прокинувшись о шостій ранку, поснідавши, ми швидко зібралися та вирушили в дорогу. Вирішили до вокзалу дійти пішки. Спускаючись по маленькій вуличці, то й діло намагалася заглянути у вікна будинків та подивитися, як же живуть норвежці. Через хвилин 20 ми прийшли до вокзалу і сіли у великий білий автобус, який мав нас відвезти до села Gjendesheim. 5 годин поїздки. Захоплюючі види з вікна, маленькі живописні міста і села, серпантинна дорога і гори.

Не можна було не помітити, що на скелях норвежці люблять вивішувати свій прапор – патріотично :). Але що дійсно здивувало, так це дуже засніжені гори. І це не просто білі ковпаки вершин. А багато-багато снігу, який ще не встиг розтанути на початку липня. Що ж нас чекає в поході, кожен міг лише здогадуватися.

У селі до відплиття катера у нас було трохи часу на перекус. Це були смачні бутерброди з сиром, ковбасою і українським салом, яке розходилося буквально за лічені хвилини. А що може бути приємніше, ніж обід на березі озера з лазуровою спокійною водою. Ну і гріх не скупатися в такій воді! – подумав Євген із Білорусі і швиденько реалізував задумане. “Вот герой!”, – подумали всі інші. Бо було досить холодно, щоб дістати теплі куртки. А вода в озері – ще холодніша.

Нарешті ми забралися на наш катер. Деякі наші дівчата відмовилися заходити всередину, а відразу розташувалися на носі та кормі судна, щоб оглядати краси гір та озера. Милуючись сонцем заливаними пейзажами, пливли ми десь півгодини. Кемпінг Mamurubu виявився дуже мальовничим місцем. На березі лазурового озера, над яким підносилися суворі гори, зелень беріз і блакить чистого неба. І все це під спів гірської річки, що впадає в озеро. Красиво і спокійно. Наша група швидко розбила табір. Пізніше бажаючі, а таких виявилося більшість, могли побарахтатися у чистій і льодяній воді озера. Бадьорить так бадьорить! Ну а пізніше знову таки більшість відправилися радіальною на сусідню гору. Я не в їх числі. Вирішила сходити в ресторанчик кемпінгу зарядити телефон.

Ввечері ми зібралися біля багаття не лише за вечерею, а й з культурною програмою. Майже кожного вечора на протязі всього походу у нас була культурна програма з піснями під гітару. Довго не розходились, адже наш похід по Норвегії припав на білі ночі. І навіть пізно-пізно вночі було незвично світло.

День третій:

Ранок третього дня зустрів нас чудовою погодою. Сонячні промені грали у бірюзовій воді озера, від якої не могло відірвати очей. Швидко зібравши речі та снідавши смачною кашею, ми рушили в дорогу. Майже відразу почався крутий і кам’янистий підйом. Спека, йти важко і поки ще так незвично. Але незабаром наша група змішалася з натовпами норвезьких туристів, що не дуже тішило. Мало не наступаючи один одному на п’яти, йшли і стар, і молод, і вагітні, навіть із собаками. І всі легко. Так що з важкими рюкзаками за спиною були лише ми. На хребті перед нашими очима відкрилася казкова картина на озеро та високі гори, з вершин яких струмками-річками стікала тала вода. Такого голубого неба і такої бірюзової води я в житті не бачила. Природа не пошкодувала барв. І жодна картина у світі не здатна передати ці кольори, ці сонячні блиски, це велич гір. Все це викликало божевільний захват. Ось воно – абсолютне щастя.

А далі — озеро, покрите голубим льодом. Лід тав і утворював на воді гарний геометричний візерунок. Розташувавшись на каменях перед цим озером, ми дістали смаколики і заварили чай. Годинка відпочинку та благодаті. Адже попереду нас чекало перше серйозне випробування — дуже крутий підйом по лезу хребта. Діставшись до його підніжжя, стало страшно. Велетенські камені, обриви з обох боків. Важкий рюкзак валиться на голову і вдавлює тіло в камені. А ще й страх дуже ускладнював підйом. Тут треба було включити мізки, щоб обдумувати кожен крок. Дякую інструктору Роману, який допоміг швидко прийти до тями та взяв на свої плечі мій рюкзак. (Так-так, я пам’ятаю, що «дякую не булькає» і обов’язково врахуємо це). Без рюкзака значно легше було лізти вгору. Наші хлопці виявилися справжніми джентльменами, допомогли деяким дівчатам піднятися. Вражає мужність та сила тих дівчат, які без чиєїсь допомоги змогли подолати цю гору. Ех, досі, закривши очі, бачу її перед собою. Хочу повернутися і пройти це випробування знову. Але вже самостійно і з рюкзаком за спиною.

Далі було набагато простіше. І ми легко та в прогулянковому темпі дійшли до місця табору. Це було рівне та кам’янисте місце, де й сховатися ніде. Приготувавши на горілці суп (хворосту та дров для багаття, зрозуміло, просто не знайти) поужинали. До нас приєдналися ще двоє учасників групи та другий інструктор Юрій, які були змушені затриматися в Осло. Хмари поступово накрили небо, посилився вітер. Надій, що наступного дня буде така ж хороша та, головне, суха погода, майже не залишилося. Вночі пішов дощ. Але й найскладніше в поході було попереду.

День четвертий:

Туман і дощ. Видимість мінімальна, прохолодно і сиро. Швидко поснідавши, пішли далі за маршрутом. Роман ще зранку попередив, що ноги сухими не залишаться точно. Попереду – справжнє болото. По дорозі зрозуміла, що погана погода в скандинавських горах надає їм особливої містичності. Знову ж таки, це треба бачити власними очима. Але незручностей туристу дощ, вітер і туман доставляють чимало. Перехід через болото промочив ноги. Але це ще дрібниці. Кілька годин ми йшли вгору до мосту через гучну гірську річку. Але уявіть наше здивування, коли дізналися, що від мосту мало що залишилося. А перейти річку-то потрібно. Іншого виходу нема, як переходити її вбрід. Довелося повертатися назад у пошуках місця більш мілкого. Блукали довго і знайшли. Хлопці пішли попереду, щоб потім допомогти дівчатам перейти річку. Як не дивно, але вчорашня гора викликала в мене більше страху. А тут річка, течія якої в мить може збити з ніг і віднести за собою. А я спокійна. Протистояти швидкій воді було дуже-дуже важко, але чоловіки, підтримуючи за обидві руки, допомогли кожній перейти через потік. Не обійшлося без падінь. Але на щастя, все закінчилося благополучно. Дуже-дуже скоро довелося вбрід переходити ще одну річечку. Але течія цієї здалася мені ще дикішою. На ногах встояти було майже неможливо. Досить промокнувши, багато хто зняв свої черевики, злив з них воду і викручував шкарпетки. Але це не дуже врятувало. Трохи зігрів швидкий перекус горіхами та сухофруктами, ну і пляшечка віскі. Кожному по ковтку – але бальзам на душу. Від міцного напою кров закипіла і з’явилися сили йти далі. Ну а далі – знову вода. Багато води, по коліно і вище. І так досить довго. Ну коли ж це скінчиться??? А потім був підйом. Не дуже високий, але незручності доставляли і хлюпаюча вода в черевиках, і карликові дерева, по яких ступати не доставляло особливого задоволення. Але в тумані вдалося розгледіти стада північних оленів. Як же прекрасні ці тварини і як хотілося їх бачити ближче.

Але випробування цього дня навіть не думали закінчуватися. Попереду нас чекало дуже багато снігу – мокрого, рихлого і глибокого. Було дуже холодно. Кожен крок давався з трудом. Часто провалювалися по самий пояс і застрягали так, що йдучий ззаду викопував. Складніше було, коли, провалившись у сніг, ноги потрапляли в щілини між камінням і був ризик пошкодити їх. Була сильна втома і здавали нерви. І кожне падіння супроводжувалося бурхливими емоціями. Багато хто намагався складні ділянки пройти на четвереньках, але під тяжкістю рюкзака це було зробити крайньо непросто. Піднімаючись вгору по снігу раптом чую: «Стійте!!! Стійте!!!». Анна, йдуча позаду, щось прокричала, ніби у когось проблеми. Роман та Азат швидко скинули з себе рюкзаки і побігли вниз. Потім виявилося, що Ілля сильно промок і замерз і йти далі просто не міг. Подібне відчуття з’явилося незабаром і у мене. Ноги окоченіли. Я їх майже не відчувала. Тільки різкий біль. Єдине бажання – розутися, віджати шкарпетки та помасажувати стопи. Але мене від цього відмовили: іди, мовляв, далі та швидше, а то зовсім замерзнеш. Тому хлопцеві допомогли. А я зібрала всі свої сили та йшла далі по снігу та камінням. І тут перед моїм поглядом відкрилося те, про що мріяв кожен з нас – притулок. До нього було ще дуже далеко. Не менше години шляху. Але щастю не було межі. Ось вона – мета! Вітер посилювався. Вологість і холод. Частина туристів, яка раніше вирвалася вперед, була вже у притулку. Але йти було набагато легше, бо знала – скоро кінець складним випробуванням цього дня і буде тепло та сухо.

У домику швидко скористалася можливістю встати під гарячу воду душу – 10 крон за 3,5 хв. Але цього виявилося достатньо, щоб трохи зігрітися.

А ще мене пригостили кавою та снікерсом. Це було дуже смачно! Я ніколи не відчувала такого задоволення від звичайної кави та батончика. Так-так, це був солодкий момент абсолютного щастя (Дякую вам, Роману та Жені).

У притулку було дві сушилки – маленькі кімнатки з обігрівачем, щоб можна було висушити взуття та речі. А за завішеними мотузками на лавці відігрівалися ті, хто ніяк не міг прийти до тями від холоду.

Дуже хотілося спати. Але ближче до півночі (знову-таки через білі ночі темрява не наступала) ми зібралися в одній кімнаті на вечерю. Це був рибний суп. А до нього додавали розбавлений спирт та вітамінку. Це було саме те, що потрібно промоклим та замерзлим туристам. Чудодійний напій налили в одну велику чашу та передавали один одному. Перед тим, як зробити ковток, потрібно було поділитися враженнями від пережитого. Тільки зараз кожен з нас почав усвідомлювати, через що довелося пройти протягом дня. За інформацією інструктора, ми пройшли 25 кілометрів. Але ми їх подолали і вижили… М-да, на все життя запам’ятаю… Ну а далі був сон – глибокий сон у теплій та сухій постелі.

День п’ятий:

На наступний день ми всі зраділи: погода стала трохи кращою. Так само холодно та волого, але вже не було дощу. А ось розчарування: виявляється, господарі притулку на ніч відключили електроенергію, внаслідок чого наші речі в сушилці не дуже-то й висохли. Але найголовніше, мокрим залишилося взуття. Довелося взуватися в мокре та йти далі. Інструктор Роман заявив: нас чекає ще кілька переходів вбрід. Причому – в кінці річка не поступається в силі вчорашній. Можливо, буде міст, але швидше за все – ні. І знову було дуже-дуже багато снігу. Він такий яскравий і білий, що очі сліпило. Краса гір зачаровувала. По дорозі кілька разів провалювалася у сніг та застрягала, що довелося знову викопувати. Було і падіння на каміннях. По дорозі зустріли 77-річного туриста з Росії з розбитою головою. Він мандрував по Норвегії сам. І розбив голову коли переходив річку.

Наш оптимізм ніби змило водою. Жахливо чекати, коли ж з’явиться ця бурхлива річка. І ось з’явилася одна, але не бурхлива. Так, широка, так, течія сильна. Але ми її пройшли швидко, легко і навіть з задоволенням (справжній кайф від процесу). Але я вмудрилася, виходячи з річки, послизнутися на камені та промочити ноги – розслабилася і втратила пильність.

Далі був досить довгий спуск. Перед очима відкривався розкішний вид на темно-зелені гори з водоспадами, а внизу – дорога, яка вела до притулку Спіттерструлен, і ми повинні були зупинитися за кілометр від нього. Але де ж обіцяна бурхлива річка, яку треба було перейти вбрід, про яку зранку розповідав інструктор, а пізніше турист з розбитою головою? Протікала за притулком, але далі був цілком прийнятний міст через неї.

Ми вийшли на дорогу. Так було дивно йти по рівному асфальту. На території притулку домовилися, що більша частина групи за бажанням може залишитися там за 230 крон, інша ж – буде ночувати безкоштовно у наметах за кілометр. Але вечерю вирішили приготувати в одній із кімнат притулку. На запитання, а де ж та річка, якою лякали зранку, інструктор Роман відповів: «Це щоб тримати вас у тонусі». Виявилося, річка, яку ми успішно і швидко перейшли, учора була більш повноводною та бурхливою. Саме переходячи цю річку, 77-річний російський турист розбив собі голову. Співпадіння обставин, але в «тонусі» дійсно були 🙂

День шостий:

У програмі походу – підйом радіальною трасою на найвищу точку Скандинавських гір Гальхёпігген (2469м). Але ось розчарування: дощ і туман завадили підйому. Вирішили поснідати у таборі та рушити далі за маршрутом. Група зібралася у таборі за кілометр від притулку. Під час приготування сніданку ми побачили чудове видовище: у густому тумані вимальовувалися силуети північних оленів. Вони кілька хвилин дивилися в наш бік, а ми – не могли відірвати погляд від цих чудових тварин. Як шкода, що був такий густий туман!

По дорозі в черговий раз подумалося: чудово проводжу свою літню відпустку. Снігу – повно. Ступаючи по коліно і вище, мене не полишала одна єдина думка. Коли я збирала рюкзак у похід, мої очі мусолили бахіли, які могли б хоч трохи захистити від снігу. Який сніг?! Липень на дворі! І чому я тоді не послухала свою інтуїцію? Принаймні, сніг би не забився мені у черевики. Ех, третій день мокрі ноги! Але це все дрібниці, коли піднімаєш свій погляд. Білий сніг, що зливається з молочною завісою туману та силуети туристів. Ух, краса! І так весь день аж до місця стоянки. Але ось неприємність: замість зеленої галявини, де можна було розбити табір – безкрайні сніги. І ніхто з нас не був готовий ночувати в таких умовах. Довелося знову йти у притулок. Заплативши по 300 крон за ночівлю, ми розмістилися в затишних маленьких кімнатках. Привертали увагу розписні двері – на кожній міфологічні істоти, найчастіше тролі. Пізніше ми вийшли в ресторанчик, купили за 90 крон хто пиво, хто найсмачніший сидр і вмостилися за важкі дерев’яні столи. Дизайн приміщення радував око – все витримано в чисто скандинавському стилі, тільки натуральні матеріали. А з вікон – похмурий сніжний пейзаж. Посеред зали – старе фортепіано, яким швидко скористалися наші музиканти – Марина та Роман. Коротше, культурна програма була що треба. Навіть приємні господарі були у захваті від наших пісень. Була навіть «циганочка» з виходом (Женька – молодець!) Ну і довга, але не нудна, партія в шахмати Альони та Ксюші. Ох, як свербіли руки втрутитися у гру… Загалом чудовий вечір вийшов.

День сьомий:

Той притулок справді порадував нас – голодних туристів. Вранці шведський стіл, з кашами-малашами, салатами та рибкою, джемами-варенням, різними сирами, ковбаскою та м’ясом! Наповнивши наші тарілки смаколиками, ми змітали сніданок, наче не в себе. А з вікна відкрився казковий вид. Туман розсіявся і показала себе вона – красивезна Кірка – гора, що нагадує шип.

Це був ідеальний сніданок. До того ж, додаткова послуга – «ланч-бокс». Береш з собою в дорогу їжу, все, що душі завгодно. Ми швиденько поділили пергаментний папір та загорнули в нього бутерброди. І ця послуга всього-на-всього 70 крон.

Потім ми запакувались, закинули рюкзаки на плечі та вирушили в дорогу. Але спочатку – фотосесія на фоні Кірки. Небо чисте, дуже холодно, вночі, можливо, навіть мороз був. Але повітря – кришталевої чистоти і так бадьорить! Тому весело крокуючи по сніжних просторах, ми йшли далі за маршрутом. По дорозі зустрічалися озера з незвично голубою водою, і на фоні сліпучо білого снігу, це виглядало просто захоплююче.

І нарешті довгоочікувана подія: ми почали виходити зі снігової зони. На її місце прийшли ліси з молодою смарагдовою листям та щойно розпустилися квітами. Створювалося враження, що ми переходили з сезону в сезон. За сніжною зимою прийшла квітуча весна. У густих березових гаях пахло зеленню та співали птахи. Так ми дійшли до місця стоянки – на березі дикої лазурної річки серед юних беріз нам належало провести ще одну ніч. Пам’ятаю: прокинулася десь о третій годині ночі та чую, як реве річка і завиває вітер. І час від часу долинало якесь блеяння – то бараняче, то оленів.

День восьмий:

Це було щось неймовірне. Сонце, що грало в пінних барашках лазурної річки, вітряний танок гілля молодих беріз, маленькі хатинки пастухів на гірських схилах, які так і манили заглянути в їхні вікна. І стадо овечок на нашій галявині, які мирно та безстрашно паслися. Чудовий день, щоб радіально піднятися на льодовики подивитися. Підйом був нескладним, хоча й знову було багато-багато снігу, а вітер проникав у кожну щілину одягу. Не знаю, скільки часу ми витратили на цей підйом. Але те, що ми побачили, запам’яталось на багато-багато років, і ці спогади знову манитимуть сюди – у суворі гори Норвегії. Бриліантові блиски сніжних покривів, неймовірно голубе небо, каміння-велетні, немов окам’янілі від сонячного світла тролі. Там на вершині відкрився вид на заледеніле озеро. Здавалося, що промені намагаються проникнути крізь лід, фарбуючи його в бірюзовий колір. А далі – гори, гори, гори… Це цілий казковий світ. Так і чекаєш, що з тобою станеться щось чарівне.

Спуск був у задоволення. Не могла не скористатися можливістю прокотитися на п’ятій точці по невеликому сніжному схилу. А далі, зариваючи ноги у глибокий сніг, починаю ловити себе на думці, що оглядаюся в надії побачити щось крайньо незвичайне. Адже тільки тут можлива казка.

Вийшовши зі снігу та топаючи по кам’янистих стежках, починаю співати і тільки пізніше розумію, що пісні то про гори.

Ми повернулися до табору. Частина групи пішла до розташованого за 2 кілометри притулку, щоб добути ще чогось смачненького. А ті, що залишилися, то й ділали, що думали та говорили про їжу. Дуже-дуже хотілося їсти. А поруч бігали барашки))

Через пару годин повернулися наші товариші і принесли трохи смаколиків. Це було печиво. Купуючи його, наші звернули увагу на те, що воно порядком прострочене. Господар притулку, дико вибачаючись за таку помилку, віддав його абсолютно безкоштовно. Розповів, що продукти привозять вертольотом чи не раз на рік. Хоча від того, що печиво прострочене, воно було не менш смачним. (Чи ми були такими голодними?) На вечерю традиційний суп, і знову пісні під гітару біля вогнища.

День девятий:

Сьогодні йдемо до одного з найвищих водоспадів у Норвегії – Веттісфоссен.

Погода видалася, як і вчора, дуже хорошою. Ми швидко зібрали рюкзаки та рушили далі в дорогу через лісок. Дійшли до дуже гарного притулку (де напередодні отримали смачне, хоч і прострочене, печиво). Відпочили трохи і пішли далі. Нас чекав великий спуск. Але чомусь він все не наставав і не наставав. Навпаки, ми набирали висоту. Було багато болота, і ступати по мокрих каменях було дуже небезпечно. Кожного разу згадувався нещодавній «поклін» горам, який міг завершитися величезною гульою на лобі та розбитим носом. Але на щастя, обійшлося переляком та величезним синцем на коліні.

Дійшовши до вершини, я оніміла від подиву. Від такого захоплення сльози наверталися на очі. Перед нами відкрився вид на величні темно-зелені гори, схили яких наче спліталися між собою. Можна було годинами стояти й дивитися на цю красу. Саме в такі моменти по-справжньому розумієш, що всі тяготи та відмови піших походів варті того, щоб бачити ці чудеса природи.

На вершині хребта ми пообідали. А далі – хвилин 20 солодкого сну під м’який колисальний голос Марини, яка читала нам лекцію про Норвегію. Після – знову в дорогу. Це був доволі довгий спуск, і незабаром ми зайшли в казковий ліс. В не менш казковому місці ми зупинилися на нічліг. На красивій галявині стояли дерев’яні будиночки, куди влітку заселялися цілими сім’ями, щоб відпочити на лоні прекрасної природи від міської метушні. Розбивши табір, ми вирушили радіально до водоспаду Веттісфоссен. По дорозі ми проходили повз одного з будиночків, біля якого чоловік готував на мангалі м’ясо, на столику – страви з вареною кукурудзою, а в келихах – червоне вино. Комок підкотив до горла, а шлунок заболів від голоду. Ох…

Хвилин 15-20 і ми опинилися на оглядовому майданчику перед величезним диким потоком заввишки 275м. Якщо придивитися до його вод, здається, ніби стада коней мчаться вниз з крутої вершини. Видовище просто неймовірне. З оглядового майданчика навіть не видно, як вода б’ється об землю диким гуркотом.

Цей вечір – останній у горах. І ми провели його відповідно: спершу приготували смачний суп. До нього додали величезний підберезник та щавель, який зібрали біля будиночка. Потім були пісні та гра в слона. Учасники однієї команди повинні були, нахилившись, зачепитися один за одного руками. А іншої команди – з розбігу вскочити їм на спини. Перша команда мала не лише втримати на собі тягар іншої, але й зробити хоча б крок вперед. Дуже захоплююче видовище.

День десятий:

Ось воно – останній ранок у горах – холодний і дощовий. Нас чекав дуже неприємний крутий спуск по мокрим камінням. З рюкзаками за спиною спускатися було дуже важко. Через деякий час ми прийшли до притулку. Зайшли в дім, де купили каву та трохи відпочили. Вирішили радіально сходити до водоспаду та знову на нього подивитися, тільки вже знизу. Йшли недовго – близько півгодини. Веттісфоссен неймовірно красивий та грізний. Налюбувавшись вдосталь, повернулися до притулку, забрали речі та пішли далі. По дорозі ми бачили ще кілька великих та повноводних водоспадів, висотою не менше 200 метрів. Красиво було навколо. Тільки ось іти по асфальту – дуже незручно, важко та втомливо. В дорозі нас застала злива. Ми сховалися від негоди в притулку, куди нам дозволили зайти зі своїми продуктами, тільки з умовою, що замовимо чай-каву. Пообідали за великим дерев’яним столом, на якому стояли свічники та вази з ромашками та васильками. На вікнах білі в’язані гачком фіранки. Загалом – тепло і затишно.

Дощ припинився і ми пішли далі. По дорозі на обочині знайшли багато-багато полуниці, і тому то й ділали, що паслися та раділи, що в горах не розпочався полунично-чорничний сезон, бо точно не дійшли б.

І ось нарешті автостанція. 2 години до відправлення в поселення Сонгдал. За цей час декому навіть вдалося помити голови у туалеті автостанції. Варто зауважити, що крім нас там – нікого.

Цікава була дорога, що чекала на нас. Спочатку на автобусі до переправи, потім на паромі по воді, а після на іншому автобусі до самого поселення. На паромі зустрівся той самий 77-річний російський турист, який постраждав під час переходу через річку. Дядько – ходяча пригода. Його автобус виїхав без нього. Довелося доганяти, і догнали.

У Сонгдалі нас чекав неприємний сюрприз. Той кемпінг, де ми мали зупинитися на ніч – не працював. Нічого не вдієш – терміново потрібно було шукати інший варіант. Нам пощастило: неподалік на березі фьорду був ще один кемпінг.

Вечір був прохолодний. Хоч це й не зупинило багатьох від купання у холодних водах фьорду. Приготували вечерю на місцевій кухні. Там і поужинали. Вставати потрібно було дуже-дуже рано. Попереду – всього-то 4 години сну і сильний дощ.

День одинадцятий:

Підйом о 5, щоб встигнути на катер до Бергена. Лив дощ, і було доволі неприємно.

Плисти нам довелося по Согне-фьорду (довжина – 204 км, глибина – 1308 м) – найбільшому у Європі та другому за величиною у світі після фьорду Скорсбі, що розташований на східному узбережжі Гренландії. Подолали ми його за 5 годин. За цей час була можливість помилуватися численними скелястими островами та населеними пунктами. Навіть у погану погоду, коли сірі хмари огортають все довкола густою холодною завісою, а дощ заводить монотонну мантру, фьорд та природа навколо виглядають загадково та королівськи велично. Одним словом, сувора краса Норвегії.

Нарешті катер причалив до порту Бергена. І ось чудо: погода різко прояснилася, і сонце пробилося з-під хмар. Місто дійсно дуже красиве і яскраве. Раніше він був столицею Норвегії. А тепер – це обов’язкова програма для кожного туриста, який приїжджає в цю країну. Головна визначна пам’ятка – набережна. На воді – безліч гарних кораблів і яхт, а навпроти – ряд красивих яскравих будиночків з внутрішніми двориками, де обов’язково повинна ступити нога туриста. Звичайно ж, не могли не спробувати справжньої норвезької рибки та випити норвезького пива чи сидру.

Нашу групу розмістили у два хостели. Той, де оселилася я, знаходився зовсім поряд із набережною. Ночувати довелося у величезній кімнаті, де у три ряди стояли двоярусні ліжка на 32 місця. І багато-багато-багато туристів – переважно молоді. Думала, що не зможу тут заснути. Та ні, спала міцно-міцно, поки не пролунав будильник.

День дванадцятий:

Підйом о 6. Швидкий сніданок та на вокзал. Їдемо назад до Осло. В дорозі були 7 годин. За цей час вдалося трохи відсипатися або помилуватися краєвидами за вікном, адже цей залізничний маршрут вважається одним з найкрасивіших у світі. І це дійсно так.

Вже в Осло ті, у кого завтра пізній виліт, оселилися в хостелі. Ну а в мене та нашого інструктора Романа та хлопця з Білорусі Жені – ранковий виліт. Але нам дозволили залишити у хостелі свої рюкзаки. Залишений час ми гуляли містом, знову відвідали Оперу та інші пам’ятки. На урочищі накупили сиру, хліба, пива-сидру в одному з магазинів та вирушили до парку недалеко від набережної. Там розмістилися прямо на траві, наїлися досхочу та поділилися враженнями про весь похід.

Посиденьки з піснями продовжили вже в хостелі. І навіть після 11 – ніхто не заперечував музиці та шуму. А далі – було прощання. Якось сумно стало раптом.

І на завершення:

Літак приземлився в аеропорту Варшави. Зійшовши з трапу, я зрозуміла: все вже позаду. Це були чудові два тижні. Це був дивовижний похід. Так, часто доводилося дуже нелегко. Але, долаючи ці труднощі, стаєш сильнішим, усвідомлюєш свої слабкості та страхи, щоб потім їх перемогти. І головне розумієш: мрії збуваються, і побачене набагато краще очікуваного. Норвегія – це країна, в яку закохуєшся з першого погляду, а її могутні гори потім приходять уві сні, знову закликаючи до себе.

Дякую нашим інструкторам Роману та Юрію за допомогу, підтримку та високий професіоналізм. Дякую всім-всім учасникам групи. З вами було дуже класно!!! Буду рада знову зустрітися в інших походах. І запрошую в наші Українські Карпати.